Durerile de mâini – boală sau simplă oboseală?

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Cu mâinile ne câștigăm pâinea, afirmă înțelepciunea populară. Mâinile sunt cartea de vizită a unei femei, se lăudau nobilii de odinioară. Noi, cei de astăzi, putem adăuga faptul că ne confruntăm adesea cu dureri ale mâinilor, lucru care ne împiedică adesea să ne continuăm activitățile și în care, medicii, văd uneori semnale alarmante care prevestesc o boală.

Nu vă îngrijorați însă. Durerile de mâini pot fi cauzate de varii probleme. Uneori, de vină sunt activități simple, cotidiene, cum ar fi scrisul prea mult la birou, ridicarea unor obiecte grele în timpul reamenajării casei sau exerciții fizice executate cu prea mult zel. Pe de altă parte, putem vorbi despre inflamații articulare, inflamații ale pielii, mușchilor, oaselor sau despre leziuni nervoase.

De fiecare dată însă, amorţelile, umflăturile sau furnicăturile la nivelul articulaţiilor sunt cele care ne supără și care ne îngrijorează.

Care sunt cauzele frecvente care duc la apariția durerilor brațelor?

  • Artrita. Boală care se manifestă prin inflamarea articulațiilor în urma unei infecții microbiene sau a dereglării metabolismului, artrita apare odată cu înaintarea în vârstă. Sunt zeci de tipuri diferite de artrită. În cazul mâinilor, vorbim de obicei despre artrita reumatoidă, o formă ce afectează celulele care învelesc și lubrefiază articulațiile (țesutul sinovial). Artrita reumatoidă a mâinii afectează mai frecvent încheietura și articulațiile degetelor. În termeni medicali, vorbim despre “articulațiile metacarpofalangiene AMF” și “articulațiile interfalangiene proximale AIFP”. Simptomele după care o puteți recunoaște sunt: rigiditate, edem, durere, apariția unui zgomot repetat în timpul mișcării, articulații instabile la nivelul încheieturii sau a degetelor, modificarea poziției degetelor, hiperextensia articulațiilor mijlocii etc.
  • Gută. Frecventă mai ales în rândurile bărbaților, guta este o formă de artrită caracterizată prin dureri provocate de inflamația articulațiilor. Printre cauzele sale se pot număra obezitatea, consumul excesiv de bere sau de alimente carnate ori cu un conținut caloric mic. Aceasta limitează mișcările normale ale articulațiilor, manifestându-se prin durere, edem și roșeață (culoare roșie-vișinie) în zonele afectate.
  • Osteoporoză, cunoscută și sub sintagma de “os poros”, este o afecțiune care sporește fragilitatea oaselor care devin astfel ușor fracturabile. Spre deosebire de gută, această boală se manifestă preponderent în rândul femeilor, în special a celor subponderale, care duc un stil de viață sedentar, au o vârstă înaintată sau cazuri similare în familie. Există teste pentru a depista dacă suferiți sau nu de osteoporoză dar puteți să bănuiți acest lucru în cazul în care vă fracturați des oasele.
  • Spondiloză cervicală. Boala se întâlnește de obicei în rândurile persoanelor trecute de 40 de ani, adesea sedentare sau supraponderale, care duc un mod de viață nesănătos. Se poate manifesta prin furnicături la nivelul brațelor și umerilor, putând genera în timp tulburări motorii care să afecteze brațele.
  • Fibromialgie. Deși non-inflamatorie, fibromialgia constă în dureri cronice, care se răspândesc în tot corpul, inclusiv la nivelul mâinilor. O caracteristică ce o face diferită față de alte boli reumatice este faptul că nu e localizată strict la nivelul articulațiilor. Pe de altă parte, fibromialgia are trăsături comune cu diverse maladii ca sindromul oboselii cronice sau migrenele, alterând mecanismele de procesare a durerii la nivelul sistemului nervos central. Conform specialiștilor, acest lucru duce la o creștere a sensibilității la durere și apariția hiperalgeziei. Cauzele sunt adesea puse în seama unor evenimente traumatice fizice sau a unui stres psihic.
  • Tendinită. Caracteristică în special în rândul persoanelor care duc un mod de viață activ, practicând diferite tipuri de sport, dar și în rândul vârstnicilor. Aceasta se manifestă prin inflamarea articulațiilor care, fiind suprasolicitate, au drept consecință, adesea, uzura tendoanelor. Cele mai afectate tendoane sunt cele cu un deficit de vascularizare, situaţie în care sângele nu poate asigura necesarul de oxigen şi substanţe nutritive, astfel că ţesutul este mai predispus la injurie (leziune) şi, de asemenea, la o vindecare precară. Printre acestea se numără cel de la încheietura mâinii sau cotului.

E necesară sau nu o vizită la medic?

Depinde. În cazul în care nu e vorba de efectul unui efort exercitat recent ci de dureri ale mâinilor care apar în timpul oricărei activități, de umflături ale brațului, de dificultăți în mișcarea normală a mâinii sau amorțeală la nivelul brațului, cel mai indicat ar fi să faceți o vizită medicului. De asemenea, se impune să ajungeți la medic atunci când durerea la nivelul mâinii apare brusc și este violentă, insuportabilă sau atunci când ați fost victima unei traume grave în timpul unei activități sportive, accident rutier etc.

Cum tratați durerile de mâini acasă?

Există numeroase tratamente naturiste care par a da rezultate bune în cazul durerilor de mâini. Partea cea mai bună e că ingredientele cărora li se atribuie calități miraculoase sunt la îndemâna oricui și se găsesc în aproape toate bucătăriile. Vorbim aici de:

  • Ulei de măsline. Analizele au arătat că în uleiul de măsline se găsește un compus special, oleocanthalul. Acesta împiedică producția de enzime pro-inflamatorii din organism. Se va utiliza pentru a masa zona mâinii în care acuzăm dureri.
  • Suc de cartofi cruzi. Tubercul cu proprietăți anti-inflamatoare, cartoful se dovedește un aliment periculos pentru siluetă dar prietenos în privința mâinilor. Sucul din cartofi cruzi, obținut prin intermediul câtorva felii de cartofi necurățați, lăsați în apă rece peste noapte și strecurat a doua zi, urmează a fi băut. Deși nu pare tocmai un deliciu, consumat zilnic, acesta face articulațiile mai flexibile și combate apariția durerii cauzate de cele din urmă.
  • Usturoi. Bun la răceală, bun și pentru mâini. Usturoiul conține alicină, o substanță care poate suprima durerea în mod natural. În cazul durerilor de mâini, puteți prepara o soluție din usturoi și ulei de muștar încălzit ușor, pe care să o aplicați pe degetele de la mâini și să le masați ușor.
  • Oțet de mere. Este excelent sub formă de pastă la care se adaugă o cantitate mică de ardei iute. Aplicată pe articulațiile dureroase, în doar câteva minute aceasta contribuie la restabilirea flexibilității mâinii.
  • Miere și scorțișoară. Ingrediente cu proprietăți terapeutice recunoscute, cele două își unesc proprietățile de antiseptic și antioxidant, contribuind asfel la relaxarea mușchilor corpului și eliminând starea de rigiditate musculară sau articulară.

Puteți de asemenea apela la o serie de exerciții. Specialiștii recomandă cel puțin 9 în ceea ce privește combaterea durerilor în zona mâinii:

  1. Strângerea pumnului. Recomandat atunci când articulațiile devin rigide. Poate fi practicat oriunde, oricând. Strângeți ușor pumnul, cu degetul mare deasupra mâinii. Ulterior, deschideți palma încet, întinzând degetele. Procesul se va repeta de 10 ori cu fiecare mână.
  2. Îndoirea degetelor. Întindeți mâna în față. Îndoiți degetul mare în direcția palmei, menținându-l câteva secunde, apoi reveniți. Repetați această acțiune cu fiecare dintre degete. Schimbați ulterior mâna.
  3. Îndoirea degetului mare. Cu mâna perfect întinsă, îndoiți degetul mare spre palmă și întindeți-l bine, simulând atingerea degetului mic prin intermediul degetului mare. Mențineți poziția câteva secunde. Reveniți în poziția inițială. Repetați exercițiul de 10 ori.
  4. Ridicarea degetelor. Poziționați palma stângă întinsă pe masă, apoi ridicați lent fiecare deget în parte, începând cu degetul mare. Păstrați-l astfel câteva clipe, înainte de a reveni la poziția inițială.
  5. Plierea degetelor. Extrem de ușor! Depărtați degetele unul de celălalt și țineți-le în această poziție câteva secunde. Asta-i tot! Întruchiparea noțiunilor de simplu și eficient, nu-i așa?
  6. Atingerea vârfului degetului cel mare. Țineți vârful degetului mare cu vârfurile celorlalte degete de la mână. Repetați de cel puțin 5 ori mișcarea pentru fiecare mână. Exercițiul sporește deopotrivă dexteritatea membrelor superioare.
  7. Întinderea încheieturii. Excelent în vederea menținerii articulațiilor în formă. Folosind mâna stângă se va împinge palma dreaptă în sus, până veți simți întinderea la nivelul încheieturii și a brațului. Poziția va rămâne astfel 2-3 secunde. Se recomandă câte 10 execuții, cu fiecare mână.
  8. Forma de O. Perfect în cazul mâinilor amorțite sau rigide. Pentru a executa acest exercițiu trebuie să întindeți mâna, unind toate degetele și curbându-le, astfel încat acestea să amintească de forma literei O. Mențineți poziția 2-3 secunde, apoi întindeți degetele perfect. Repetați acest exercițiu de câteva ori pe zi, cu fiecare mână. Miscarea poate fi de ajutor și în momentele în care mâinile încep să pară amorțite sau rigide.
  9. Palma în L. Puneți palma stângă orientată lateral pe masă, cu partea din dreptul degetului mic lipită pe suprafață și degetul mare orientat în sus. Menținând această poziție, îndoiți celelalte degetele ale mâinii în interiorul palmei, astfel încât să obțineți o formă de L. Păstrați această poziție a mâinii câteva secunde, apoi reveniți la poziția inițială. A se repeta de 10 ori cu fiecare mână în parte. 

Cum previnim durerile de mâini?

Puteți utiliza tratamentele naturiste sau exercițiile pentru mâini menționate anterior, în vederea prevenirii apariției durerilor din această zonă. Totodată, însă, mai puteți conta pe următoarele lucruri, în vederea anticipării unei posibile suferințe provocate de membrele superioare:

–          Un mod de viață activ;

–          Băile fierbinți (relaxează, elimină tensiunea musculară, măresc circulația sangvină);

–          Realizarea unui masaj simplu, cu uleiuri esențiale. Puteți apela în acest sens la uleiul esențial de eucalipt, cunoscut pentru proprietățile sale analgezice, decongestionante sau la cel de camfor – bun antiinflamator muscular.

Aveți grijă de mâinile și de sănătatea dumneavoastră!

 

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *