Dureri în zona umerilor? Află care sunt cauzele și cum poți scăpa de ele

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Uneori ne trezim în postura lui Atlas, de parcă am fi ținut întreaga boltă cerească pe umeri, vreme de secole, și acum simțim repercusiunile. În jurul articulației umărului apare o durere, mai slabă sau mai intensă. E posibil ca la baza ei să fie o poziție corporală greșită, menținută o perioadă îndelungată, un traumatism sau, dimpotrivă, consecința unei boli.

Care sunt cauzele frecvente ale durerilor de umăr?

  • Luxația umărului. O luxație presupune deplasarea extremității articulare a unui os din poziția normală față de articulația din care face parte. Acest fapt provoacă o durere vie și pierderea capacității funcționale. În cazul luxațiilor la nivelul umărului, acestea apar de obicei în urma unor traumatisme cauzate de cădere sau de utilizarea excesivă a umărului or a unei laxități articulare (articulațiile se mișcă și ajung în poziții dincolo de limita normală). Astfel, are loc întinderea ligamentelor, tendoanelor și/sau mușchilor.
  • Ruptura tendoanelor. Tendoanele sunt niște fascicule subțiri, fibroase, de culoare albă, formate din țesut conjunctiv foarte rezistent, cu ajutorul căruia mușchii se fixează pe oase. În urma unor lovituri puternice sau a unor modificări cauzate de vârstă sau suprasolicitarea mușchilor, tendoanele de pot rupe parțial sau complet. O ruptură completă de tendon necesită întotdeauna o intervenție chirurgicală, urmată de cel puțin 9 luni de recuperare, în care structura lezată urmează să se refacă în totalitate.
  • Tendinita. Acesta este numele medical dat inflamației tendoanelor. Cauzele tendinitei pot fi de natură fiziologică sau ereditară. Ele produc dureri și rigiditate articulară. Dieta dezechilibrată și supraponderabilitatea pot juca un rol important în inflamația tendoanelor.
  • Bursita. Inflamația burselor seroase, cunoscută și sub numele de higromă, vizează pungile seroase de sub piele, din dreptul unei articulații. Suprasolicitarea umărului poate duce uneori la inflamarea acestor pungi seroase, situate între mușchi și omoplat. Drept rezultat apare bursita subacromială, care transformă simple activități de zi cu zi cum ar fi îmbrăcatul, spălatul, pieptănatul, într-un adevărat exercițiu de rezistență.
  • Sindromul de impingement subacromial. Afecțiune frecventă, aceasta se manifestă prin durere severă la nivelul umărului, cu debut lent. Suferința este sporită de mișcările de ridicare a brațului peste nivelul capului. Reprezintă o problemă comună atât în rândurile tinerilor sportivi cât și în rândul persoanelor de vârstă mijlocie.
  • Fractura. Atunci când vorbim de durerea umerilor, vorbim de fracturi posibile la 3 oase: scapula (os lat care, împreună cu clavicula și cu humerusul, constituie umărul; omoplat), clavicula (os lung care leagă scapula de stern) și humerusul (os lung, pereche, cuprins între umăr și cot, formând scheletul brațului). Poate apărea la orice vârstă în urma unor traumatisme violente cum ar fi căderile pe umăr, lovituri directe, parvenite adesea în timpul unor activități sportive (handbal, rugby) sau în urma accidentelor auto.
  • Artrita. La nivelul umărului, sunt trei tipuri de artrită care pot cauza dureri. Acestea sunt: osteoartrita (distrugerea progresivă a cartilajului articular; apare de obicei la vârstnici sau sportivi), artrita post-traumatică (apare în urma unei traume semnificative a unei articulații cum ar fi cea cauzată de un accident rutier) și artrita reumatoidă (o boală în care corpul atacă propriile cartilaje și le distruge). Împreună, poartă denumirea de artrită glenohumerală. În cazul artritei glenohumerale, articulația care conectează capul humeral la cavitatea glenoidă a omoplatului este lezată. Mai simplu, capetele oaselor sunt acoperite cu un cartilaj articular (hialin). Anume el este pierdut progresiv, expunând osul, ceea ce duce la durere și înțepenirea umărului.

Ce categorii de persoane sunt cele mai expuse durerilor de umăr?

În general, multe dintre afecțiunile care au drept rezultat durerile de umeri sunt legate de vârsta pacientului. Există însă categorii de persoane mai predispuse decât altele. De exemplu, durerea de umeri poate să apară mai des la practicanții unor anumite tipuri de meserii. În acest caz, profesiile care implică un risc înalt de apariție a durerilor în zona umerilor sunt:

–          Sportivii de performanță (înot, baseball, tenis, rugby, handbal etc.);

–          Constructorii;

–          Pictorii.

În principiu, atunci când ne referim la categoriile mai vulnerabile la acest tip de durere, vorbim despre toate persoanele care își folosesc frecvent în procesul de lucru brațele, executând activități repetitive.

Ce e de făcut atunci când vă dor umerii?

În cazul în care nu e vorba de o afecțiune gravă, care implică supraveghere și ghidaj medical, puteți încerca varii remedii menite să anihileze durerea de umăr.

Dacă sunteți adeptul sporturilor ușoare, aflați că există exerciții de yoga care promit să trateze durerile umerilor, prin intermediul mișcării. Iată câteva sugestii în acest sens:

  1. Ridicați și coborâți umerii în ritm rapid, preț de un minut. Ridicările de acest tip au rolul de a detensiona locul dureros.
  2. Ridicați un braț și îndreptați-l în spatele capului, spre ceafă, pentru a obține un unghi sub forma literei V. Prindeți degetele mâinii “în V” cu ajutorul degetelor celeilalte mâini și efectuați o manevră de tragere în jos pentru a obține o întindere blândă a articulației umărului afectat. În timp ce executați exercițiul, respirați încet și profund.
  3. Puneți mâna dreaptă pe umărul stâng. Luați cotul drept cu ajutorul mâinii stângi și ridicați-l către față. Mențineți poziția câteva secunde. Repetați-o de 5 ori înainte de a schimba brațele.
  4. Executați o manevră de întindere în spate. Pentru aceasta, îndreptați-vă mâna în spate, astfel încât să atingă marginea unui perete sau tocul ușii. Faceți câțiva pași în față pentru ca brațul să fie întins complet. Exercitați o presiune timp de 5 secunde, apoi relaxați brațul. Repetați exercițiul de 5 ori, cu fiecare braț.
  5. Puneți palmele pe perete și efectuați câșiva pași în spate, până când brațele sunt complet întinse. Ridicați brațele încet, cât puteți de tare, fără a ridica mâinile de pe perete. Coborâți încet brațele. Reluați exercițiul de 5 ori.
  6. Folosiți gantere. Ridicați brațul cu gantera, îndreptându-l în spate. Repetați de 10 ori exercițiul, înainte de a schimba brațele.
  7. Întindeți-vă pe o saltea, cu mâinile la ceafă și coatele ridicate. Deschideți brațele pe lateral, încercând să atingeți podeaua cu coatele. Repetați acest exercițiu, cunoscut sub denumirea de “întindere în formă de fluture”, de 5 ori.

În cazul în care acuzați o durere în umăr dar nu sunteți adeptul sportului dintr-un motiv oarecare, puteți oricând să optați pentru unele remedii naturiste, despre care se spune că ar fi de folos în asemenea cazuri. La capitolul plante, iată care sunt catalogate drept eficiente:

–          Tumericul. Un condiment asiatic, se consideră a avea proprietăți miraculoase, demonstrate în urma câtorva mii de studii științifice (unii afirmă că ar fi 7000!). Bun în cazul durerilor de umeri datorită proprietăților sale anti-inflamatoare și antioxidante. Poate reduce durerea și inflamația țesuturilor. Rețete: amestecați 2 linguri de pudră de tumeric cu o lingură de ulei de cocos. Ambele se găsesc în comerț. Aplicați ulterior pasta obținută pe umărul care vă doare și lăsați-o să se usuce de la sine. Spălați mai apoi cu apă călduță. Procesul se va repeta de 2 ori pe zi, până la dispariția durerii. Tot cu ajutorul prafului de tumeric pus într-o cană de lapte fiert cu puțină miere, puteți obține o băutură vindecătoare care, băută de 2 ori pe zi, ajută la combaterea durerilor de umăr.

–          Ghimbirul. Provenit din regiunile tropicale, majoritatea îl cunosc drept plantă care arde grăsimile. Mai puțini știu însă că ghimbirul poate să “ardă” și durerile din zona umerilor. Cu puternice prprietăți anti-inflamatoare, acesta reușește să îmbunătățească circulația sângelui, rezultând astfel o însănătoșire grabnică. Se consumă sub formă de ceai, de 2 sau 3 ori pe zi.

  • – Paradoxal dar și lucerna se numără pe lista plantelor capabile să reducă durerile de umeri. Infuziile făcute din această plantă și administrate sub forma a una sau două căni pe zi, timp de câteva zile, vor favoriza dispariția durerii.

În cazul în care aveți prin casă oțet de mere, sare amară sau ulei de lavandă, e timpul să apelați la ele și sub forma unor medicamente contra durerilor de umăr. Fiind anti-inflamator și având proprietăți de alcalinizare (care pot ajuta la reducerea durerii și a inflamațiilor), oțetul de mere se dovedește perfect în asemenea situații. Se poate utiliza extern, sub forma unor băi în apă caldă, în care turnați și două căni de oțet de mere sau, se poate administra intern, pe stomacul gol, amestecându-l cu o linguriță de miere într-un pahar de apă călduță. De cealaltă parte, sarea amară sporește circulația sangvină și relaxează mușchii încordați. Cât privește uleiul de lavandă, acesta se utilizează de obicei în vederea relaxării țesutului muscular, reducând totodată durerea și inflamațiile. Puteți pune câteva picături de ulei esențial de lavandă în baia zilnică, în care să vă relaxați timp de 30 de minute sau să amestecați uleiul de lavandă cu unul de nucă de cocos și de măsline și să masați ulterior umărul afectat timp de 10 minute, de două ori pe zi. De altfel, masajul în sine constituie un remediu bun pentru a scăpa de durerile din zona umerilor. Un masaj de relaxare, cu mișcări lente, circulare, va îmbunătăți circulația sângelui din zona afectată, va reduce inflamația și, de asemenea, rigiditatea musculară. Puteți să-l faceți dvs. sau să apelați la serviciile unui profesionist.

Aveți grijă ca durerile de umeri minore să nu vă strice momentele cele mai frumoase ale zilei. Încercați exerciții (yoga), masaj sau remediile naturiste sub forma unor ceaiuri de plante or alte preparate. Compresele reci de asemenea vă pot fi de real folos. În caz că durerile persistă însă, faceți o vizită medicului, pentru a evita orice complicații ulterioare.

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *