Dureri Musculare: Tot ce trebuie să știi despre acestea!

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Pentru unele persoane, durerile musculare sunt recompensa de după un antrenament greu. De fapt, unii oameni nu sunt fericiți dacă nu au dureri după antrenament, în timp ce alții ar putea trăi fără acestea fără probleme. În orice caz, toți am avut dureri musculare la un moment dat. Ce ne facem însă atunci când apare o durere la care nu avem o explicație anume? În acest material, vom descoperi împreună cauzele, tratamentul și metodele de prevenție a durerii musculare și vom înțelege mai bine la ce ne putem aștepta de la o experiență terapeutică alături de un specialist.

 

Ce cauzează durerile musculare?

Una dintre consecințele ridicării greutăților poate fi reprezentată de acest gen de dureri. Chiar și o zi de alergat intens poate provoca dureri musculare. Ceea ce se întâmplă științific vorbind este o acumulare de acid lactic la nivelul mușchilor. Acest acid lactic este un produs secundar al metabolismului muscular care provoacă disconfort și durere. Durerile asociate cu exercițiile fizice sunt cunoscute și sub denumirea de durere musculară.

Durerile musculare asociate cu exercițiul fizic sunt cunoscute sub denumirea de dureri musculare cu debut întârziat sau DOMS. Dar acidul lactic nu este singurul vinovat pentru aceste dureri. De fapt, acidul lactic este îndepărtat de mușchi la doar câteva ore după antrenament, așadar nu poate fi acesta responsabil pentru durerile care sunt continue.

În 1983, într-unul dintre primele studii realizate cu privire la cauzele DOMS, subiecții au alergat iar apoi, percepția subiecților asupra durerii a fost studiată. Rezultatele au afișat nivele de acid aproximativ egale în ambele grupuri, dar o creștere mai mare în cazul traseelor de coborâre și faptul că doar alergătorii în pantă au raportat durere critică.

Ce sunt durerile musculare?

Durerile musculare sau mialgia sunt extrem de frecvente, aproape toată lumea a experimentat disconfort la nivelul mușchilor la un moment dat. Deoarece există țesut muscular în aproape toate părțile corpului, acest tip de durere poate fi simțit practic oriunde. De multe ori aceste dureri musculare pot apărea chiar în mai multe zone în același timp.

Care sunt cele mai frecvente cauze ale durerilor musculare?

Adesea, persoanele care suferă de dureri musculare pot identifica cu ușurință cauza acestora. Acest lucru se datorează faptului că majoritatea cazurilor de mialgie rezultă din situații de stres, tensiune sau activitate fizică. Unele cauze comune includ:

  • Tensiunea musculară în una sau mai multe zone ale corpului
  • Folosirea excesivă a mușchiului în timpul activității fizice
  • Rănirea mușchilor în timp ce subiectul se angajează în activități fizice severe

Ce tipuri de afecțiuni medicale pot provoca dureri musculare?

Nu toate durerile musculare sunt legate de stres, tensiune și activitate fizică. Cu siguranță există mai multe activități sau stări ale corpului din punct de vedere al sănătății care pot conduce la aceste lucruri. Așadar, important de precizat este faptul că unele explicații medicale pentru dureri musculare includ factori precum:

  • Fibromalgie
  • Infecții, cum ar fi gripa, poliomielita sau infecții bacteriene
  • Tulburări autoimune cum ar fi lupus, dermatomiozită și polimiozită
  • Utilizarea anumitor medicamente precum inhibitorii ACE
  • Probleme tiroidiene, cum ar fi hipotiroidismul sau hipertiroidismul
  • Hipocalcemia (potasiu scăzut)

Eliminarea durerilor musculare la domiciliu

Durerile musculare răspund adesea bine la tratamentul efectuat chiar la domiciliu. Unele măsuri pe care le puteți lua pentru a reduce disconfortul muscular din cauza rănilor și a exceselor includ:

  • Odihnirea zonei corpului în care va confruntați cu dureri severe
  • Luarea unui medicament de reducere a durerii, cum ar fi ibuprofenul
  • Aplicarea gheții în zona afectată pentru a ajuta la ameliorarea durerii și la reducerea inflamației

Pe lângă cele menționate anterior, alte măsuri eficiente care pot oferi o ușurare a durerii musculare includ:

  • Întinderea ușoară a mușchilor
  • Evitarea activităților cu impact sporit până când durerea musculară dispare
  • Evitarea sesiunilor de ridicare a greutății până când durerea musculară este rezolvată
  • Timp suficient pentru odihnă
  • Efectuarea de activități de relaxare și eliminare a stresului și exerciții precum yoga și meditație pentru a ușura tensiunea
  • Pentru dureri musculare cauzate de suprasolicitare sau rănire, odihniți partea afectată a corpului și luați acetaminofen sau ibuprofen. Aplicați gheață pentru primele 24 până la 72 de ore după leziune pentru a reduce durerea și inflamația. După ce aceste lucruri au fost făcute ar trebui să vă simțiți mai bine și durerea să fie mult mai ușoară.
  • Tulburările musculare cauzate de suprasolicitare și fibromalgie răspund adesea bine la masaj. Exerciții ușoare de întindere după o perioada lungă de odihnă sunt, de asemenea, utile.
  • Exercițiile regulate pot ajuta la restabilirea tonusului muscular. Mersul pe jos, ciclismul și înotul sunt bune atunci când se încearcă rezolvarea problemei cu ajutorul activităților de tip aerobic. Un terapeut vă poate învăța cum să efectuați exerciții de întindere și tonifiere pentru a vă ajută să vă simțiți mai bine. Începeți încet și măriți nivelul de dificultate al antrenamentele treptat. Evitați activitățile de aerobic cu impact sporit și ridicarea greutăților atunci când va răniți sau în timp ce resimțiți durere.
  • Asigurați-va că beneficiați de suficient somn și încercați să reduceți nivelul de stres. Yoga și meditația sunt modalități excelente prin care puteți reuși să dormiți bine și să vă relaxați.

Uneori aceste soluții nu produc neapărat afectele pozitive pe care le așteptam. Dacă măsurile de la domiciliu nu funcționează, medicul dvs. de familie vă poate prescrie medicamente sau terapie fizică sau vă poate trimite la o clinică specializată unde se pot face analize mai amănunțite pentru a descoperi cauza. Dacă durerile musculare se datorează unei anumite boli, urmați instrucțiunile medicului dvs. de familie pentru a trata boala respectivă.

În continuare o să enumerăm câțiva pași suplimentari care pot ajută la scăderea riscului de a vă confrunta cu dureri musculare:

  • Faceți exerciții de întindere înainte și după ritual zilnic de fitness sau aerobic.
  • Beți lichide înainte, în timpul și după exercițiile fizice.
  • Dacă lucrați în aceeași poziție în cea mai mare parte a zilei (la un birou e exemplu), întindeți-va cel puțin jumătate de oră în timpul zilei.

Când este bine să consultați un doctor pentru dureri musculare?

Durerile musculare nu sunt întotdeauna inofensive, iar în unele cazuri, tratamentul la domiciliu nu este suficient pentru a rezolva cauza principala a apariției acestora. Durerile musculare poate fi, de asemenea, un semn că ceva este în neregulă cu corpul dvs.  Este indicat să fiți atenți când astfel de probleme apar și să cereți ajutorul unor persoane specializate!

Ar trebui să va consultați medicul pentru situații similare celor de mai jos:

  • Durerea care nu dispare după câteva zile de tratament la domiciliu
  • Durere musculară severă care apare fără o cauză clară
  • Durere musculară care apare împreună cu o erupție cutanată
  • Dureri musculare care apar după o mușcătura de căpușe
  • Mialgie însoțită de roșeață sau umflături
  • Durere care apare imediat după o schimbare a medicamentelor pe care le luați
  • Durere care apare la o temperatura ridicată

Următoarele simptome pot fi un semn de urgentă medicală. Mergeți la spital cât mai curând posibil dacă identificați oricare dintre următoarele simptome, împreună cu dureri musculare:

  • Apariția bruscă a retenției de apă sau reducerea volumului de urină
  • Dificultăți la înghițire
  • Vărsături, alergii sau febră
  • Probleme cu respirația
  • Rigiditate în zona gâtului
  • Reducerea puterii musculare
  • Incapacitatea de a muta zona afectată a corpului

Sfaturi pentru prevenția durerilor musculare

Dacă durerea musculară este cauzată de tensiune sau activitate fizică, luați aceste măsuri pentru a scădea riscul de a dezvoltă dureri musculare în viitor:

  • Întindeți mușchii înainte de a face activitate fizică și după antrenamente.
  • Includeți un timp de relaxare în toate sesiunile de exerciții.
  • Asigurați-vă că sunteți mereu bine hidratați, mai ales în zilele în care sunteți activ.
  • Implicați-vă în sesiuni regulate de exerciții fizice pentru a menține un tonus muscular optim.
  • Ridicați-vă și întindeți-va în mod regulat dacă lucrați la un birou sau într-un mediu care vă pune la risc tensiunea musculară.
  • Persoanele care lucrează la un birou ar trebui să depună eforturi pentru a se ridica și a se întinde cel puțin 5 minute în fiecare oră. 

Consult medical specializat

Tulburările musculare ar putea fi cauzate și de alți actori decât tensiunea și activitatea fizică. În acest caz, medicul dumneavoastră va putea să va sfătuiască cel mai bine cum să rezolvați complet problema durerilor musculare. Prima prioritate va fi tratarea condiției primare. Medicul dumneavoastră va efectua un examen fizic și vă va adresa întrebări despre durerea musculară precum:

  • Când a început aceasta? Cât a durat?
  • Unde se resimte această durere mai exact? Este peste tot sau doar într-o anumită zonă?
  • Este întotdeauna în aceeași locație?
  • Ce o face mai intensă sau mai puțin intensă?
  • Există alte simptome în același timp cum ar fi durerile articulare, febra, vărsăturile, slăbiciunea, starea de rău (senzație generală de disconfort sau slăbiciune) sau dificultăți în utilizarea mușchilor afectați?
  • Există un model al durerilor musculare?
  • Ați luat recent medicamente noi?

Aceste întrebări apar de cele mai multe ori în cadrul unei consultații. Procedura e simplă și nu aveți motive să vă îngrijorați sau să considerați opțiunea de a nu merge la un consult specializat. Acest pas este foarte important deoarece vă pune la curent cu situația dvs. reală și astfel puteți ști ce pași aveți de urmat pentru a trata cu succes acele dureri musculare.

Așadar cam aceștia sunt pașii pe care ar trebui să îi aveți în vedere atunci când considerați opțiunea de a consulta un medic pentru a investiga durerile musculare pe care le simțiți. De cele mai multe ori, acestea nu sunt simptomul unei afecțiuni periculoase însă necesită diagnosticare si tratament corespunzător.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *