Dureri de mijloc: De ce le resimțim uneori?

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Fiecare dintre noi a suferit cel puțin o dată în ultimul an de dureri de mijloc ușoare sau chiar mai severe. În majoritatea cazurilor, acestea sunt simptome ale unor posturi incorecte acasă sau la birou, urmări ale unor eforturi fizice intense însă nu trebuie să fie neglijate deoarece uneori acestea pot ascunde afecțiuni complexe care necesită îngrijiri medicale adecvate.

De obicei, resimțim dureri de mijloc în apropierea zonei lombare, imediat sub cutia toracică. Uneori pot fi dureri de mijloc surde care ne afectează perioade îndelungate, alteori simple junghiuri sau înțepături. Acestea apar de regulă în momente de solicitare intensă a coloanei vertebrale, la așezare/ridicare, aplecări sau îndreptări ale spatelui.

Unele dureri de mijloc dispar brusc, altele nu. Daca o astfel de afecțiune se manifestă pe o perioadă de timp mai mare de 72 de ore, este bine să vă adresați medicului specialist care poate desfășura investigațiile necesare și prescrie un tratament corespunzător.

Cauze tipice de apariție a durerilor de mijloc

Deși cea mai frecvent întâlnită afecțiune este cauzată de întinderi musculare și este destul de normal să suferim uneori de dureri datorită solicitării fizice excesive acasă sau la locul de muncă, există anumiți factori care cresc riscul apariției unor astfel de simptome.

  • Transportarea în mod obișnuit a unor obiecte grele (genți, sacoșe, găleți, materiale de construcție) –persoanele care lucrează în domenii ce au ca obiect de activitate desfășurarea unei munci fizice se confruntă adesea cu astfel de probleme.
  • Antrenamentele intense la sala de sport, ridicarea de haltere, împinsul la piept, abdomenele sau un timp scurt de recuperare a organismului între sesiunile de antrenament favorizează apariția acestui disconfort.
  • Posturile incorecte și activitățile de natură statică – împingerea sau trasul obiectelor voluminoase, orele petrecute pe scaun la birou, dormitul pe saltele necorespunzătoare.
  • Conducerea autovehiculelor pentru o perioadă îndelungată de timp – majoritatea șoferilor profesioniști au de a face periodic cu astfel de dureri. Acestea se datorează atât poziției statice de la volan cât și vibrațiilor permanente cauzate de vehicul pe timpul rulajului.
  • Boli de natură cronică – spondilita și stenoza lombară sunt două boli care au ca efect apariția frecventă a unor dureri de mijloc.
  • Hernia de disc – afecțiune ce apare datorită tasării discurilor vertebrale și a presiunii exercitate de acestea asupra nervilor. În cazul herniei, durerea este resimțită ca și cum ar coborî pe picior.
  • Încălțămintea cu tocuri înalte – femeile care merg pe tocuri în mod obișnuit sunt adesea victime ale durerilor lombare. Mersul pe tocuri supune coloana vertebrală la o presiune foarte mare și de aceea, cu excepția ocaziilor speciale, este recomandată alegerea unor încălțări comode cu talpă joasă.
  • Sarcina – femeile aflate în lunile finale de sarcină suferă adesea de dureri de mijloc atât datorită modificării centrului de greutate al corpului cât și din pricina hormonilor secretați ce au rolul de a relaxa ligamentele și mușchii.
  • Obezitatea și lipsa activității fizice sau a unor exerciții ușoare.
  • Vârsta înaintată – persoanele trecute de 30 de ani se confruntă adesea cu astfel de probleme.
  • Fracturi sau fisuri ale vertebrelor din zona lombară.

Cauze atipice de apariție a unei dureri de mijloc:

Există de asemenea și unele afecțiuni mai puțin obișnuite ce pot determina apariția unor dureri de spate sau de mijloc, în marea lor majoritate acestea fiind foarte severe. Să descoperim împreună mai multe detalii despre acestea în cele ce urmează.

  • Artrita – afecțiune a coloanei vertebrale și a sistemului osos în general ce se manifestă cu preponderență în cazul persoanelor trecute de 50, 60 de ani.
  • Infecții de natură bacteriană – în urma unor intervenții chirurgicale, prin injecții sau chiar transportate de sânge, anumite bacterii pot ajunge în zona respectivă provocând infecții sau inflamații dureroase.
  • Calculi renali ce apar la persoanele cu o alimentație dezechilibrată. Excesul de produse lactate și consumul apei minerale pot favoriza apariția lor.
  • Tumori sau excrescențe dezvoltate pe coloană, ligamente sau rădăcini ale nervilor din zona respectivă.
  • Afecțiuni ale organelor interne – ulcerul, pancreatita și afecțiunile urinare dau adesea senzații de durere în zona mijlocului.
  • Boala Page – afecțiune rară, de natură genetică ce determină o dezvoltare anormală a oaselor bazinului, coloanei, etc.
  • Stresul și depresiile – deși pare incredibil, în urma cercetărilor s-a demonstrat faptul că persoanele care au un stil de viață foarte agitat sau cele afectate de anumite forme ale depresiei pot resimți frecvent dureri de mijloc.
  • Fumatul poate fi o cauză atipică – conform ultimelor studii, s-a observat o incidență a afecțiunii de peste 30% în cazul fumătorilor.

Dureri de mijloc: Forme și simptome

Durerile de mijloc comune se declanșează in momentul efectuării unui efort fizic intens, în urma trepidațiilor sau a vibrațiilor puternice (mersul cu mașina pe un drum accidentat sau călătoria cu trenul) sau în lipsa unei hidratări suficiente a organismului.

Acestea pot apărea sub forma unor dureri intense cu localizare diferită ce se sting la întreruperea activității sau la schimbarea posturii, acestea apărând de obicei sub formă de crize. De asemenea, acestea se pot manifesta și sub forma unui disconfort continuu, fix, de intensitate mai scăzută dar care se întinde pe toată durata uneia sau mai multor zile. Alte simptome des întâlnite sunt creșterile de tensiune, furnicăturile, rigidități ale coloanei vertebrale, dispariția sensibilității din zona respectivă (pacientul nu mai face diferența între diverși stimuli exteriori: rece/cald, presiuni, vibrații).

Dacă o persoană suferă de astfel de dureri de mijloc, aceasta trebuie să adopte imediat o postură care să atenueze durerea și să calmeze inflamația. Se recomandă în general ca persoana să rămână întinsă pe o parte cu genunchii ușor flexați până la ameliorarea simptomelor.

Se pot folosi, de asemenea, medicamente cu efect analgezic sau antispastic iar în cazul durerilor de natură musculară se pot administra substanțe cu efect de relaxare a sistemului muscular. După aceste prime măsuri, se impune vizita de urgență la medicul de familie care va determina dacă durerile au cauză osoasă sau sunt de natură renală iar ulterior vă poate îndruma către un specialist care să recomande tratamentul adecvat. 

Tratament și metode de prevenire a durerilor de mijloc

Pentru dureri de mijloc, tratamentul prescris va fi diferit și corespunzător în funcție de cauza ce a determinat apariția bolii. În consecință, pentru a putea fi dat un diagnostic corect, este obligatorie efectuarea unor investigații medicale amănunțite.

Pentru durerile cronice provocate de afecțiuni osoase sau boli precum hernia se folosesc măsuri terapeutice, tratamente injectabile sau în funcție de stadiul avansat al afecțiunii chiar intervenții chirurgicale.

În schimb, dacă se descoperă că durerea nu are o cauză patologică ci este doar un rezultat al posturilor incorecte, al lucrului prelungit la birou sau al unor eforturi recente, medicul va recomanda o serie de măsuri necesare pentru adoptare unui stil de viață mai sănătos.

Medicamentele cu efect antiinflamator sau unele unguente pot de asemenea ameliora simptomele. Exercițiile aerobice, încălzirea înainte de antrenament și acupunctura contribuie semnificativ la reducerea durerii și la grăbirea vindecării.

O parte a durerilor de mijloc pot fi ameliorate rapid prin consumul a cel puțin două pahare de apă în momentul instalării afecțiunii, multe dintre acestea având ca și cauză secundară deshidratarea. Gheața joacă de asemenea un rol important, mai ales în cazul durerilor ce au survenit ca efect al unui traumatism. Masarea regiunii cu câteva cuburi de gheață sau împachetările pot calma inflamația și reduce durerea, astfel oferindu-vă timpul necesar pentru a merge la medic.

O altă metodă ce dă rezultate promițătoare este așa-zisa termoterapie – aceasta presupune folosirea unor plasturi ce au rolul de a încălzi zona dureroasă, sporind elasticitatea țesuturilor și creșterea fluxului sangvin.

Chiar și muzica poate avea un rol important! Muzica relaxantă ascultată timp de 20 de minute pe zi distrage atenția persoanei de la durerea respectivă, elimină gândurile negative și reduce nivelul hormonilor cu rol în apariția stresului.

Cum putem preveni apariția unei dureri de mijloc?

Majoritatea medicilor pot confirma faptul că cel mai bun tratament în ceea ce privește durerile de mijloc va fi întotdeauna prevenția. Aceasta se poate face prin respectarea unor măsuri minimale ce scad riscul apariției durerilor și care asigură în același timp un stil de viață sănătos.

Cel mai bun remediu îl reprezintă activitatea fizică. Orice tip de mișcare am practica, aceasta încălzește mușchii dorsali și îmbunătățește funcționarea sistemului circulator ducând astfel la prevenirea apariției unei dureri de mijloc.

Exercițiile regulate duc, de asemenea, la întărirea mușchilor ce susțin coloana vertebrală într-o poziție corectă. Mersul pe bicicletă, înotul sau chiar mersul pe jos sunt soluții bune pentru cei ce nu pot sau nu vor să practice regulat o altă activitate sportivă. Dacă și în acest caz vor apărea dureri severe, se va reduce intensitatea antrenamentului și se va solicita de îndată părerea medicului specialist.

Orele prelungite la birou și lipsa unor exerciții sau pauze destinate destinderii musculaturii pot provoca dureri ale zonei lombare și cervicale ducând în timp la grave probleme de sănătate. Acest lucru este determinat de poziția statică ce exercită o mare presiune asupra spatelui și a gâtului. Folosirea unui scaun ergonomic și adoptarea unei posturi corecte a spatelui sunt soluții eficiente pentru a preveni apariția unor astfel de situații.

În cazul proiectelor de amploare și a task-urilor ce necesită multe ore de lucru este bine să se ia periodic pauze de 10-15 minute pentru a face câțiva pași, o scurtă plimbare în natură sau ușoare rotiri ale gâtului. În acest mod, tensiunea acumulată asupra mușchilor va scădea, la fel și presiunea exercitată asupra coloanei.

 

 

 

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *