Dureri de glezne? Ia-ți adio de la ele

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Glezna, cunoscută în popor și sub denumirea de “oul piciorului”, este o proeminență osoasă, partea mai subțire a gambei, situată deasupra articulației tibiei cu tarsul. De obicei o ignorăm totalmente, până când resimțim o stare de disconfort în această zonă sau o senzație de durere, instabilă ori permanentă, care ne reamintește de existența gleznei și ne îndeamnă să găsim soluții rapide și eficiente pentru a o trata.

Durerile din această categorie aduc odată cu ele o scădere a mobilității gleznei, o umflare sau deformare a articulației, roșeață în zona gleznei, o îngreunare a mersului și, într-un final, o stare generală neplăcută.

Printre victimele durerilor de gleznă se numără tinerii și bătrânii deopotrivă. Adesea, cauza din spatele suferinței poate fi pusă pe seama traumatismelor, cum ar fi de exemplu o entorsă (leziune traumatică a unei articulații provocată de executarea bruscă a unei mișcări dincolo de limitele fiziologice, fără a fi urmată de o deplasare permanentă a oaselor sau a ligamentelor). Putem vorbi însă și de afecțiuni medicale, cum este artroza de gleznă (o boală degenerativă care constă în distrugerea cartilajului articulației la nivelul gleznei, cartilajul vătămat încetând să-și mai îndeplinească funcția). Chiar și o simplă schimbare a vremii poate să trezească suferința gleznelor.

Care sunt principalele afecțiuni din spatele durerilor de gleznă?

Lăsând la o parte traumatismele, în special entorsele, care reprezintă cauza principală în această privință, ne vom referi în cele ce urmează la o serie de boli, printre efectele cărora se numără suferința resimțită la nivelul gleznei:

–          Osteoporoza reprezintă o stare patologică ce se caracterizează prin rarefierea oaselor, afectând inclusiv glezna. Anual, aceasta se face responsabilă de peste 1.5 milioane de fracturi!, mai ales că, nereprezentând simptome concrete, mulți dintre suferinzi nici măcar nu știu că o au, dacă nu și-au făcut desigur un test medical precum testul DEXA. De obicei, un mod de viață sedentar, supraponderabilitatea sau subponderabilitatea, dietele neechilibrate dar și fumatul sau alcoolul, pot cauza apariția osteoporozei.  

–          Algodistrofia rezultă din funcționarea precară a nervilor simpatici, în special la nivelul membrelor inferioare, fiind însoțită de tulburări vasomotorii, precum și de demineralizare osoasă, toate ducând într-un final la rigiditatea articulațiilor. Poate apărea cu sau fără o cauză aparentă, sub forma unei neputințe de a folosi membrul afectat.

–          Sciatica ține de probleme cauzate de nervul sciatic a cărui iritare duce la senzații durere, furnicături sau amorțeli (parestezii). Deși este asociat de obicei cu durerile de spate, dat fiind faptul că rădăcinile nervoase ale nervului sciatic pornesc din măduva spinării (zona lombară), totuși, ele se extind în corp, coborând prin membrele inferioare până la gleznă și talpa piciorului, afectându-le. Durerea în zona gleznei și piciorului este mult mai puternică decât cea de spate, variind ca intensitate și fiind resimțită ca o arsură sau chiar ca o împușcătură. Spondiloza (depuneri anormale de calciu în anumite regiuni ale corpului), leziunile, traumatismele, sunt doar câteva dintre cauzele care duc la apariția sciaticii.

–          Guta este o formă de artrită care se înregistrează cu preponderență în rândul bărbaților.  În cazul acesteia, sunt afectate articulațiile și țesuturile, proces care duce la apariția inflamațiilor și durerilor locale. Excesul de acid uric în sânge este cauza numărul 1 în declanșarea bolii. Alți factori care pot duce la apariția ei sunt obezitatea, dieta bogată în produse carnate sau, dimpotrivă, dieta cu un aport caloric și nutritiv mic. Adesea, cristalele de acid uric se acumulează la nivelul unei articulații, una din zonele predilecte fiind piciorul (mai ales degetul mare). Ele pot genera așa numitul atac gutos. În ultimii ani s-a înregistrat o creștere a numărului de bolnavi de gută.

–          Artrita septică. Numită de asemenea și artrita bacteriană, boala presupune inflamarea unei articulații din cauza unui agent patogen, de obicei – un stafilococ sau streptococ. Predispuși la această formă de artrită sunt persoanele cu vârste fragede. Pacienții din această categorie prezintă de obicei o singură articulație tumefiată (ex: articulațiile mici de la picioare și mâini, articulațiile cotului, șoldului, umărului etc.) care este roșie, caldă, dureroasă la atingere, cu debut brusc. Cel mai frecvent, de artrita septică sunt afectate glezna sau genunchiul. Conform statisticilor, la nivel mondial, 1 din 10.000 de persoane suferă de această boală.

–          Blocarea arterelor. Arterele sunt vase sangvine care asigură circulația sângelui de la inimă la diverse organe și țesuturi. Blocajul lor pune în pericol sănătatea întregului organism. O inflamație, tensiunea crescută sau depunerea de grăsimi pe pereții vaselor – toate pot duce la apariția fenomenului dat. Printre efectele care se manifestă în asemenea situații se numără și durerea picioarelor, implicit – a gleznelor. La început, aceasta se resimte în timpul mersului, din cauza depozitelor grase din pereții arterelor de la picioare care împiedică fluxul liber al sângelui către mușchi, privându-i de oxigen. În asemenea momente apare senzația de disconfort și crampe la gleznă, gambă sau fese, în funcție de locul în care se află blocajul.    

Ce puteți face în cazul în care acuzați dureri de glezne?

În cazul în care nu este vorba de fracturi, care implică o vizită urgentă la medicul generalist/ortoped/fizioterapeut, ci de entorse, există câteva metode la care puteți apela pentru a scăpa de dureri.

–          Metoda RICE. Denumirea acestei metode este de fapt un acronim, fiecare literă sugerând o acțiune pe care trebuie să o facă suferindul. R vine de la englezescul “Rest”, care implică odihnă, sistarea presiunii care poate fi adusă membrului afectat. I înseamnă “Ice”, gheață, și se referă la aplicarea unei pungi cu gheață pe glezna dureroasă, de 3-5 ori pe zi, în decursul a 3 zile. Procedura ajută atât la reducerea inflamațiilor cât și la reducerea durerii. C vine de la “Compression” – utilizarea unui bandaj elastic în jurul gleznei. Atenție însă, dacă este prea strâns, acesta poate împiedica circulația sângelui și înrăutăți situația. În fine, E, de la “Elevation” presupune un exercițiu simplu – ridicarea membrului afectat. În cazul durerilor de glezne, se va ține piciorul ridicat.

–          Analgezice. Puteți administra analgezice. În topul celor mai apreciate se numără Etoricoxibul, Diclofenacul, Celecoxibul, Paracetamolul și Aspirina.

–          Tratamente naturiste cu legume. Morcovul, ridichea neagră, cartoful sau varza nu sunt bune doar la diminuarea foamei ci și la diminuarea durerii. În cazul ridichei, niște felii puse în interiorul șosetei cu care stați în timpul nopții, timp de 3 nopți la rând, pot face minuni. Iar morcovul tăiat bucăți, pus într-o pungă și fixat ca o compresă pe picior, de-a lungul nopții, va diminua și el durerea, după câteva utilizări. Cartoful sub formă de compresă e o soluție potrivită pentru a lupta contra durerilor insuportabile. Spălați bine, aceștia se înfășoară în bucăți de bumbac, apoi în celofan, pentru a evita scurgerea lichidului, și se aplică pe glezna afectată. Iar în ceea ce privește varza, dacă puneți pe ea o linguriță de miere și o aplicați deasupra gleznei, lăsând-o peste noapte, după câteva nopți s-ar putea să uitați de suferință.

–          Exerciții. Durerea gleznelor poate dispărea în urma efectuării unor exerciții simple, acasă, precum ar fi ridicarea gleznei deasupra nivelului inimii (timp de 2-3 ore pe zi dacă este posibil), pentru reducerea edemului (tunica internă a arterelor) și echimozei (pată de culoare roșie-vineție, evoluând până la galben, care apare pe piele datorită infiltrării țesuturilor cu sânge).

Alte exerciții recomandate sunt:

  • Exercițiul de mișcare al gleznei (se simulează forma literelor alfabetului cu degetele de la picioare, antrenând în acest proces și glezna. Fiecare set durează 3-5 minute. Se recomandă a fi făcut de câteva ori pe parcursul unei zile);
  • Exercițiul de întindere a gleznei (se țin genunchii drepți și se prinde un prosop în jurul tălpii. Prudent și lent, se trage de prosop, ținându-l ridicat timp de 15 secunde, pâna când se simte întinderea musculaturii. Exercițiul se va executa de 15-20 de ori, timp de o săptămână);
  • Exerciții de întărire a musculaturii (talpa piciorului afectat va fi poziționată pe podea în sens invers peretelui. Se va apăsa pe piciorul afectat spre interior impotriva celuilalt picior. Recomandat e să fie repetat de 15-20 de ori, de 2 ori pe zi, timp de 2 sau 4 săptămâni);
  • Exerciții pentru control și balans (exercitarea presiunii doar asupra piciorului afectat, ținând brațele ridicate în lateral. Relativ similar cu poziția copacului din exercițiile yoga. Se va practica timp de 60 de secunde, de 6 ori pe zi).

–          Băi. Unii specialiști recomadă tratarea durerilor de gleznă prin alternarea băilor cu apă caldă și rece, pentru a diminua în acest mod edemul și inflamațiile. Glezna afectată se va introduce inițial într-un vas cu apă rece, timp de 30 de secunde. Ulterior, se va introduce într-unul cu apă fierbinte, pentru o perioadă similară de timp. Operațiunea se va realiza succesiv, preț de 5 minute, astfel încât prima și ultima procedură să fie introducerea gleznei în apă rece. Ideal ar fi să faceți o asemenea baie de 3 ori pe zi, timp de două săptămâni. Dacă nu se constată îmbunătățiri vizibile, vizita la medic este inevitabilă.

Dacă vorbim de entorse, majoritatea se vindecă de la sine, însă doar odată cu administrarea unui tratament corespunzător. În caz contrar, o simplă durere poate afecta serios mobilitatea piciorului, iar odată cu el, capacitatea de deplasare și independența persoanei. O entorsă de gleznă are nevoie, în medie, de 6 săptămâni pentru a se vindeca în totalitate, dar, în anumite cazuri mai grave, necesită și până la 4 luni. După vindecare, utilizarea unui dispozitiv de suport al gleznei se dovedește de ajutor, prevenind noi traumatisme. Trebuie luat în calcul însă și faptul că, aproximativ 25% din cei care fac o entorsă la gleznă, vor prezenta o oarecare sensibilitate și dureri în articulații pe termen lung. 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *