Dureri de cap

Durerile de cap cu care te trezeşti uneori dimineaţa pot avea mai multe cauze, majoritatea fiind uşor de înlăturat. Chiar dacă ai adesea dureri de cap dimineaţa, nu trebuie să te sperii, pentru că în general ele nu sunt semnul unei probleme foarte grave.

dureri-de-capIată ce îţi poate da dureri de cap dimineaţa.


1. Scrâşneşti din dinţi în timpul nopţii

Multe persoane au această problemă, numită în termeni medicali „bruxis”, chiar fără să fie conștiente de ea. Dimineaţa te poţi trezi adesea cu dureri de cap, în special la nivelul tâmplelor, care sunt provocate de suprasolicitarea muşchilor feţei. Alte semne de bruxism sunt: hipersensibilitatea dentară, senzaţie de arsură pe limbă, dinţi “tociţi” etc. Dacă bănuieşti că ai putea suferi de bruxism, cere ajutorul unui stomatolog care îţi va pune diagnosticul şi îţi va oferi şi soluţia, o gutieră care se poartă în timpul somnului, și durerile vor dispărea.

2. Sindromul de apnee în somn

Sindromul de apnee în somn este o altă problemă pe care mulţi nu ştiu că o au. Respiraţia se opreşte de mai multe ori pe timpul nopţii, ceea ce înseamnă că nu poţi să te odihneşti cum trebuie, de unde şi durerea de cap. Oprirea respirației în somn este provocată de probleme respiratorii, dar și de obezitate, alergii şi fumat.

3. Glicemie mică pe timpul nopţii

Dacă ai dureri de cap dimineaţa, imediat ce te trezeşti, una din cauze ar putea fi glicemia scăzută de pe timpul nopţii. Dacă știi că ai astfel de probleme, pentru a evita durerile de cap, poate ar trebui să iei o gustare mică înainte să adormi, de exemplu puțină brânză de vaci cu fructe, o mână de nuci, cereale cu lapte.

4. Consumul de alcool

Chiar dacă cu o zi înainte nu ai băut suficient încât să suferi de o mahmureală serioasă, alcoolul îţi poate da dureri de cap dimineaţa. Acestea ar trebui să cedeze când alcoolul este eliminat complet din corp. Ca să grăbeşti procesul poţi să bei apă cât mai multă, să mănânci ceva uşor şi să te odihneşti.

5. Suferi de stres, anxietate, depresie

Dacă suferi de stres, anxietate sau depresie, durerile de cap ar putea fi un semnal de alarmă pe care ţi-l transmite organismul tău. De fapt, se pare că cele mai multe dureri de cap care apar dimineaţa sunt provocate de stres. Poate tu ai impresia că le poţi face pe toate, că poţi suporta 12 ore de muncă plus treburile de acasă, că eşti puternică, dar organismul tău ştie mai bine. Dacă în ultimul timp te trezeşti adesea cu dureri de cap, poate ar fi cazul să iei o pauză

Durerile de cap și sarcina

La femei, pe perioada gravidității, durerile de cap se pot amplifica sau, din contră, se pot reduce semnificativ în cazul persoanelor care suferă frecvent de migrene.

În sarcină, durerile de cap nu pot fi tratate așa lesne cu ajutorul medicamentelor obișnuite, așa că este indicat să ceri sfatul medicului atunci când persistă.

În majoritatea cazurilor, faptul că te doare capul atunci când ești însărcinată nu constituie un motiv de îngrijorare.

Dacă în primul trimestru durerile de cap pot fi cauzate de modificările hormonale și de creșterea volumului de sânge din circulație, în cel de-al doilea trimestru frecvența lor scade pe măsură ce organismul se obișnuiește cu noile condiții, iar în cel de-al treilea trimestru pot să se intensifice din cauza modificărilor de postură și a efortului generat de creșterea în greutate.

Există situații când unele femei însărcinate se plâng de dureri de cap de tip apăsare sau pulsatile ce apar la tâmple sau ceafă, care sunt legate mai ales de stres, oboseală, deshidratare sau foame. S-a observat și că la unele paciente, durerile de cap sunt asociate și cu renunțarea bruscă la consumul de cafea, motiv pentru care este bine să renunți treptat la consumul cafelei înainte de a-ți propune să ai un copil.

Va trebui să consulți medicul dacă ai pentru prima dată o durere de tip migrenă, o durere de cap cum nu ai mai avut niciodată înainte de a rămâne gravidă sau ai o durere foarte puternică ce te trezește din somn sau apare brusc. De asemenea, cere sfatul medicului dacă te-ai lovit puternic la cap sau ai nasul înfundat, dacă ai dureri și în regiunea ochilor sau pe laturile nasului, deasupra dinților. Poate fi vorba despre sinuzită.

Dacă durerea este însoțită de febră, vomă, înțepenirea capului, starea de disconfort cauzată de lumină sau o erupție pe piele, există riscul să ai meningită. În schimb, dacă durerea de cap apare în ultimele două trimestre de sarcină și este însoțită de tulburări de vedere, creștere bruscă sau prea mare în greutate, umflarea mâinilor, feței și/sau a picioarelor, greață, vărsături trebuie să-i ceri părerea medicului deoarece se poate să suferi de preeclampsie, o afecțiune complicată ce trebuie monitorizată cu foarte mare atenție. Dacă aveai probleme legate de valorile tensiunii înainte de începerea sarcinii, este bine să ai un aparat cu care să ţi-o măsori de câte ori te doare capul și este indicat să te consulți cu medicul mai ales dacă iei deja o medicație pentru această problemă.

Cum în sarcină nu prea ai voie să iei medicamente, poți încerca să scapi de ele cu ceva metode băbești. Astfel poți folosi comprese cu apă caldă dacă ai o durere în partea frontală. Dacă, în schimb, durerile sunt de tip pulsatil, compresele pot fi reci la ceafă sau tâmple. Poți înlocui compresele cu aplicarea prin masaj circular de balsam cu bitter. Nu uita că somnul poate fi un bun remediu!

Potrivit medicilor, în primul trimestru de sarcină, durerile de cap apar frecvent îndeosebi pe fondul modificărilor hormonale şi a schimbărilor în stilul de viaţă (renunţarea la cafea, la tutun sau la diferite alimente).

În general, în această fază, gravidei i se recomandă să se odihnească mai mult şi să facă plimbări prelungite. Însă, dacă aceste dureri devin insuportabile, se recomandă un consult medical. Pe baza unui set de analize medicul va prescrie analgezice uşoare, care nu pun sarcina în dificultate.

Durerile de cap din al treilea trimestru de sarcină sunt la fel de frecvente ca în primul trimestru însă au alte motive. În primul rând, modificărilor de postură care apar pe măsură ce sarcina evoluează şi efortul sporit pentru a face un lucru pot declanşa durerea de cap. În astfel de cazuri se recomandă să apelezi la diverse trucuri. De exemplu, îţi poţi aplica pe frunte comprese reci sau poţi strivi o foaie de varză, iar mai apoi să o aşezi în dreptul tâmplelor. De asemenea, s-a demostrat că şi somnul poate face minuni. Dacă observi că durerea de cap nu trece indiferent de trucurile la care apelezi, odihneşte-te o oră. Totodată, poţi opta şi pentru câteva exerciţii fizice uşoare, deoarece în timpul efortului se elimină serotonina, numită şi hormonul stării de bine. Medicii te mai sfătuiesc să eviţi spaţiile zgomotoase şi aglomerate, deoarece sunt o sursă de stres.

Dacă în timpul sarcinii te loveşti la cap, deşi pe moment, ţi se pare că totul este în regulă, este indicat să mergi la medic, deoarece pot exista traumatisme care îţi pun viaţa în pericol. De asemenea, dacă ai o durere de cap care persistă mai mult de o săptămână este bine să ceri sfatul medicului. Sub nicio formă nu lua medicamente fără să consulţi în prealabil medicul.

Există situații când o femeie care suferea înainte de sarcină de migrene severe, mai ales pe o jumătate de cap, însoțite de greață și vărsături, constată scăderea frecvenței și intensității lor în timpul sarcinii. Ameliorarea se observă mai ales dacă migrenele apăreau în jurul perioadei menstruațiilor.

Tratamente la îndemâna oricui

Pentru că nu întotdeauna putem lua medicamente sau poate preferăm să nu intoxicăm organismul cu atâtea toxine, pentru orice durere de cap, putem apela la câteva remedii naturiste „de urgenţă”. Iată care sunt plantele care alungă migrenele obositoare.
Mierea şi ienupăr
Pentru durerile determinate de spasme musculare, produse de stres, conflicte psihice sau poziţii inadecvate ale capului, se pot folosi comprese cu miere şi ulei de ienupăr. Acestea calmează şi relaxează întregul organism. Este indicat şi să consumaţi şi un ceai îndulcit cu miere.
Oţet de mere
Preparaţi un amestec din 100 g de ventrilică şi 500 ml oţet de mere. Se recoltează vârfurile înflorite ale plantei, se mărunţesc, se pun într-un recipient potrivit împreună cu oţetul, se lasă la macerat timp de 14 zile, amestecându-se de 2 ori pe zi, după care se filtrează. Se pun pe frunte comprese îmbibate cu acest oţet, de 3-4 ori pe zi, şi se lasă 7-10 minute.
Ulei de mentă
Pentru durerile care apar în puseuri, persistente, se folosesc ulei de ienupăr şi de mentă. Masaţi tâmplele de mai multe ori pe zi i puneţi comprese pe frunte.
Ulei de lămâie şi roiniţă
Compresele cu ulei de mentă şi roiniţă de folosesc în fiecare seară, atunci când apar durerile migrenoase, dureri pulsatorii, însoţite de tulburări de vedere, modificări de scaun, greaţă şi vărsături.
Cataplasmele, de mare ajutor
Cataplasmele sunt preparate de consistenţă moale care se obţin din legume şi plante medicinale amestecate cu apă până ce rezultă o pastă. Această pastă se pune între două bucăţi de pânză fină pentru a putea fi aplicate şi ridicate uşor de pe partea bolnavă.
Cartof crud
Se mai poate scăpa de durerea de cap cu ajutorul cartofului crud, ras. Se iau 3 cartofi de dimensiuni potrivite, se spală sub jet de apă şi se rad cu tot cu coajă, aplicându-se pe o bucată de pânză îngustă. Aceasta se aşează pe zonă dureroasă: frunte, creştetul capului, tâmple, ceafă. Se lasă 20 de minute după care se înlătură. Se pot face aplicaţii de 3-4 ori pe zi la interval de minimum 30 de minute.
Iederă
Un alt remediu cunoscut este cel cu iederă – frunze proaspete: se zdrobesc şi se aşează în strat subţire pe o bucată de pânză. Această cataplasmă se aplică pe zonele dureroase ale capului. Se pot face aplicaţii de 3 ori pe zi la interval de 2 ore.
Mușețel, urzică și pătlagină
Se mai pot folosi ca remediu și combinația de muşeţel flori, urzică – frunze şi pătlagină – frunze: toate proaspete, se zdrobesc, se aşează în strat subţire pe o bucată de pânză, amestecând plantele. Cataplasma se aplică pe zonele dureroase ale capului. Se menţine 20 de minute. Se pot aplica de 4-5 ori pe zi la interval de 30 minute.
Nu uitați de relaxare

Durerile de cap pot ceda, uneori, și prin exerciții mentale.

  • Relaxaţi-vă cu ajutorul exerciţiilor se respiraţie adâncă. O cameră întunecată şi câteva exerciţii de respiraţie ajută în cazul migrenelor.
  • Încercaţi să vă detaşaţi de situaţie şi îmaginaţi-vă cum durerea vă părăseşte capul. De multe ori dă rezultate.
  • Ascultaţi muzică relaxantă în timp ce staţi întinşi pe spate. Vă ajută să vă detaşaţi de probleme şi să vă liniştiţi.

MAMĂ DE PROFESIE PE FACEBOOK
Urmărește-ne zilnic pe Facebook

Ai ceva de adăugat?...

*