Află ce sunt durerile reumatice și cum poți scăpa de ele

Articol realizat de redacția Creative Art Copywriting cu informații din surse deschise. Acest articol nu a fost revizuit de un specialist. 

Primul lucru care ne trece prin gând atunci când auzim noțiunea de reumatism este senzația de durere. Și adevărul e că reumatismele cauzează o stare neplăcută de disconfort, cu dureri de intensitate diferită.

Bolile reumatice afectează articulațiile și mușchii. Unele, ca osteoartrita (inflamația articulației care cuprinde și partea osoasă din proximitate), sunt rezultatul uzurii. Altele, cum ar fi artrita reumatoidă (inflamații a membranei articulare care cuprinde, în timp, și cartilajul), sunt probleme ale sistemului imunitar, afectând 1% din populația întregii lumi.

Cel mai probabil, odată identificat tipul de reumatism, tratamentul dumneavoastră va include medicamente, o serie de exerciții regulate, schimbări în ceea ce privește dieta dar și de management a timpului cu privire la odihnă. În acest mod, veți scăpa de:

–          Durerea și rigiditatea articulațiilor;

–          Umflarea articulațiilor însoțite de roșeață;

–          Simptome care afectează articulații multiple sau partea stângă/dreaptă a corpului.

Câte tipuri de reumatism există?

Specialiștii au identificat între 100 și 150 de tipuri diferite de reumatism! Însă nu vă grăbiți să vă imaginați că simptomele resimțite sunt la fel de numeroase și greu de identificat. De obicei, ele pot fi reduse la 2:

–          Dureri

–          Articulații problematice.

Pentru o compartimentare mai simplă, ne putem gândi la reumatisme ca la 2 tipuri de tulburări:

–          Tulburări non-inflamatorii

–          Tulburări inflamatorii, împărțite la rândul lor în cele care afectează sau nu afectează articulațiile.

Din prima categorie de reumatisme (non-inflamatorii), cea mai cunoscută formă de boală este osteoartrita.

Din cea de-a doua categorie, în lista tulburărilor inflamatorii care afectează articulațiile se numără: artrita reumatoidă, lupus, spondilita sau guta. În ceea ce privește tulburările inflamatorii care nu afectează articulațiile, pot fi menționate bolile în care durerile sunt resimțite la nivelul țesuturilor moi și al mușchilor.

Pe scurt, ce implică principalele forme de reumatism și în ce măsură afectează organismul?

  • Osteoartrita. Afectând cu precădere persoanele trecute de 60 de ani, mai ales femei, osteoartrita este o boală a cărei țintă sunt cartilajele, numite în popor “zgârci”, un țesut conjunctiv elastic și rezistent, menit să învelească suprafețele articulare ale oaselor. Distrugerea cartilajelor are drept efect durerile reumatice. Umflăturile și trosniturile la nivelul încheieturilor, rigiditatea și mobilitatea scăzută a articulațiilor, precum și durerile care se acutizează în timp se numără pintre principalele simptome alte bolii. În principiu, specialiștii au ajuns la concluzia că există doi mari factori declanșatori, unul inevitabil – vârsta – și celălalt – evitabil – obezitatea. Se crede că odată cu îmbătrânirea populației și cu consumul tot mai mare de alimente procesate, numărul suferinzilor de osteoartrită se va dubla până în 2020.
  • Artrita reumatoidă. Această afecțiune se întâlnește cu preponderență în rândul fetițelor (de 2-5 ani) sau a adulților. În ultimul caz, femeile sunt de două ori mai predispuse decât bărbații să primească un asemenea diagnostic. În vederea identificării bolii, pacienții pot avea nevoie de mai multe tipuri de test, ca cel cu raze X, testul sângelui sau al fluidelor corporale. Artrita reumatoidă constă în inflamația unei articulații, care duce inevitabil la apariția durerii și rigidității articulației, inflamarea acesteia, stare de oboseală generală, amorțeli sau furnicături ale mâinilor, insomnie sau depresie. Printre factorii declanșatori se numără cei genetici, diverși microbi sau infecții.
  • Lupus. Este o boală cronică inflamatorie autoimună, care afectează în special femeile cu vârsta cuprinsă între 15 și 40 de ani, deși poate apărea la bărbați și copii deopotrivă. Se caracterizează prin apariția unor reacții inflamatorii, localizate în diverse regiuni ale corpului. Manifestată prin oboseală, cefalee, articulații umflate și dureroase, dar și alte simptome, lupusul este adesea pus în seama factorilor genetici, a celor medicamentoși, dar și a factorilor de mediu (soare, ger), care determină celulele sistemului imunitar ale organismului să atace țesuturile proprii (membrana, nucleul, citoplasma celulelor).
  • Spondilita. Boala se întâlnește cu preponderență în rândul bărbaților cu vârsta cuprinsă între 20-40 de ani și afectează 3-4% din populația mondială. Caracterizată prin inflamații (de natură tuberculoasă, infecțioasă, traumatică etc.) ale coloanei vertebrale, aceasta arde articulațiile, distrugându-le progresiv, prin intermediul leucocitelor (celulele albe ale sângelui). Astfel, locul afectat se umflă, capătă o culoare roșiatică și provoacă durere. Printre factorii care declanșează boala, cu excepția celor ereditari, se numără și: efortul fizic îndelungat, umezeala, frigul, epuizarea psihică sau stresul.
  • Guta. Numită uneori și “podagră”, aceasta reprezintă un tip comun de artrită, înregistrat cu preponderență în rândul bărbaților, dar putând afecta și femeile (în special după menopauză). Boala apare în urma unui exces de acid uric în organism, care depășește nivelul normal (la bărbați – 3-7 mg%, la femei – 3-6 mg%). Provoacă dureri intense, umflarea și rigiditatea articulațiilor. De obicei, cel mai afectat în tot acest proces este degetul mare al piciorului. Se manifestă sub formă de gută acută, cronică sau toful gutos. Atacurile de gută apar adesea fără avertisment în mijlocul nopții, iar printre principalele cauze care pot declanșa boala se numără meniurile bogate în produse carnate, dar și un mod de viață nesănătos, lipsit de odihna necesară și stimulat prin alcool, tutun. 

Cum luptăm împotriva durerilor reumatice?

Dacă încercați să eviți cât de mult posibil medicamentele și sunteți adeptul tratamentelor naturiste sau a mișcării, ați putea încerca varii forme de tratament, menite să diminueze durerile reumatice și să vă îmbunătățească starea de spirit.

La capitolul tratamente naturiste, iată 5 produse-minune care pot da roade în cazul durerilor reumatice, combătându-le:

  1. Hreanul. Eficientă și accesibilă, această plantă legumicolă este omniprezentă în rețetarele medicinei populare. Din rădăcina sa se poate obține o excelentă substanță împotriva inflamațiilor, dând-o prin răzătoare și aplicând-o, de 1-2 ori pe zi, închisă-ntr-un prosop, asupra locului dureros, până la 10 minute. Nu depășiți această durată pentru a nu vă alege cu iritații. Totodată, 2 linguri de hrean puse într-o cană cu lapte fierbinte, ajută la prepararea unei mixturi care, băute în fiecare dimineață, timp de o lună, se dovedește la fel de eficientă în tratarea și/sau prevenirea durerilor reumatice.
  2. Merele. O fi mărul fructul păcatului, dar e păcat să nu fie încercat, sub formă de decoct, în cazul reumatismelor cronice. Se prepară ușor: 3-4 mere necurățate se fierb în 300 ml de apă, timp de 10 minute. După 4 ore, se poate bea, de 3-4 ori pe zi.
  3. Fasolea, la fel ca și merele, e foarte utilă în cazul durerilor pe care le acuză cei cu reumatism cronic. Un medicament miraculos din fasole se obține fierbând 30 de grame de păstăi într-un litru de apă, timp de 60 de minute. Lichidul se strecoară, se lasă la răcit. Apoi e turnat într-o sticlă și ținut la frigider. Se bea de 4/5 ori pe zi, câte o jumătate de pahar.
  4. Ardeiul iute e iute și când vine vorba de tratarea durerilor reumatice. În acest caz, se vor tăia mărunt 30 de grame de ardei iuți proaspeți și se vor pune într-un borcan, adăugând 100 ml de apă și jumătate de pahar de alcool alimentar de 90 de grade. Soluția se lasă la macerat, închisă ermetic, timp de 10 zile după care se filtrează. La final se va obține o tinctură cu puteri antireumatice și antiinflamatoare.
  5. Varza este un excelent “pansament” pentru locul dureros, având efecte similare cu mâinile pricepute ale unui maseur. Înainte de a o aplica pe locul dureros, foaia de varză trebuie presată cu un obiect greu, pentru a-și lăsa seva. În decurs de 5-6 ore, suferinzii se vor bucura de beneficiile acestei forme de tratament naturist.

La capitolul mișcare, iată 5 exerciții ce pot fi de folos oricărei persoane care acuză dureri reumatice:

  1. Pentru dureri ale brațelor: Poziţia iniţială este în picioare.
    Depărtaţi picioarele şi întindeţi mâinile lateral, la nivelul umerilor.
  2. Pentru dureri în zona gâtului: Poziţia iniţială este stând în picioare.
    Aplecaţi capul în jos, până atingeţi pieptul cu bărbia. Inclinaţi apoi capul pe spate.
    Repetaţi exerciţiul de 10 ori.
  3. Pentru dureri ale coloanei: Poziţia iniţială este stând în picioare în dreptul unei mese, la o distanţă de 60-80 de centimetri. Puneţi mâinile pe masă şi aplecaţi-vă cât puteţi de mult. Reveniţi apoi la poziţia iniţială. Repetaţi exerciţiul de 10 ori.
  4. Pentru dureri resimțite în membrele inferioare: Poziţia iniţială este stând în picioare. Depărtaţi picioarele la lăţimea umerilor. Ridicaţi-vă pe vârfuri şi reveniţi în poziţia iniţială. Exerciţiul se poate executa şi în poziţie şezând, cu picioarele sprijinite de un perete. Exerciţiul se repeta de 10-15 ori.
  5. Pentru dureri în zona trunchiului: Poziţia iniţială este stând pe podea.
    Aşezaţi-vă cu picioarele strânse sub dumneavoastră, la început spre stânga, apoi spre dreapta.
    Repetaţi exerciţiul de câte 10 ori în fiecare parte.

Are vreo legătură regimul alimentar cu durerile reumatice?

Da. O alimentație nesănătoasă poate duce la apariția bolilor, în vreme ce una sănătoasă, le poate preveni și ne poate scăpa de ele. În cazul persoanelor care suferă de boli reumatice și acuză dureri, li se recomandă să adopte un regim diversificat. Produsele lactate, fructele și legumele alcătuiesc un top 3 în acest sens. Nu mai puțin important este ca alimentele să fie proaspete. A se ivita produsele procesate industrial. Pe de altă parte, cei care suferă de osteoartrită, ar fi bine să introducă în meniul zilnic mai multe alimente care conțin antioxidanți, în special vitaminele C și E, dar și produse bogate în acizi grași omega 3. Vitamina C se găsește din abundență în kiwi, ardei gras, cimbru, pătrunjel și, desigur, citrice. Semințele de floarea soarelui, cele de pin, dar și nucile, alunele sau migdalele constituie surse importante de vitamina E. Acizii grași omega 3 se găsesc în leguminoasele uscate, legumele crucifere (broccoli, conopidă), în pește și fructe de mare.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on facebook
Distribuie 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *